ربات ها نسل بعدی تحلیل گران کسب و کارها خواهند بود

ربات ها نسل بعدی تحلیل گران کسب و کارها خواهند بود

هوش مصنوعی به سرعت و به طرز شگفت انگیزی در حال پیشرفت است، به طوری که آموزش مهارت­ های حل مسئله به ربات ها نیز با سرعت بالایی در حال انجام است.

اخیرا به همراه خانواده ی خود به یک موزه علمی رفتم که در یکی از بخش­های آن نشان می داد که ربات ها در حال یادگیری مهارت های حل مسئله هستند. جای تعجب نیست اگر در مورد Singularity (منحصر بفردی یک چیز) بدانید و یا باور داشته باشید. می توانید اطلاعات بیشتر در موردSingularity  را از اینجا بیاموزید. حدود ۵ سال پیش در مجله تایم، مقاله ای وجود داشت که پیش بینی کرده بوده که Singularity در سال ۲۰۴۵ رخ می دهد.

هنگامی که در موزه علمی بودم تابلویی را با این موضوع خواندم که ربات ها در حال یادگیری مهارت های حل مسئله هستند، پس از آن در رابطه با تاثیرات این اتفاق بر حرفه ي تحلیل کسب و کار به فکر فرو رفتم. حل مسئله همان کاری است که متخصصان تحلیل کسب و کار انجام می دهند. آنها حل کننده مشکلات هستند، و به این نتیجه رسیدم که نسل بعدی تحلیل گران کسب و کارها، یک ربات خواهد بود. می دانم که غالب افرادی که این مقاله را مطالعه می کنند، احتمالا تا سال ۲۰۴۵ بازنشسته خواهند شد، بنابراین در رابطه با از دست دادن شغل خود نگران نباشند. اما شاید نگران این مسئله باشید که این اتفاق چه تاثیراتی بر بازنشستگی شما خواهد داشت، که باید با مشاور مالی خود در این مورد صحبت کنید. این اتفاق باعث شد به این مسئله فکر کنم که چطور فناوری باعث ایجاد اختلال در حرفه تحلیل گری کسب و کار خواهد شد. به این فکر افتادم که اگر رباتها بتوانند در ۳۰ سال آینده تحلیل گران کسب و کار باشند، پس استخدام و بکارگیری انسان ها به عنوان تحلیل گر کسب و کار فقط تا ۳۰ سال آینده امکان پذیر خواهد بود. ممکن است فناوری به اندازه­ای پیشرفت نکرده باشد که یک ربات بتواند شغل شما را بدست آورد، اما می­تواند به شرکت ها در استخدام یک تحلیل گر کسب و کار در هر نقطه ای از جهان کمک کند.

قبل از اینکه بگویم چه کاری می توانید انجام دهید، چه سودی برایتان دارد و چطور باید آن را انجام دهید، می خواهم برخی از باورهای مربوط به داشتن یک تحلیل گر کسب و کار از راه دور را از بین ببرم.

  1. محدودیت مکانی: شنیده ام که امریکایی ها می گویند نقش و شغل تحلیل گر کسب و کار هیچوقت در ایالات متحده امریکا از سکه نخواهد افتاد. خوب، خیلی دیر شده، در حال حاضر این اتفاق افتاده است. شرکت هایی که با آنها کار می کنم تحلیل گران کسب و کار از همه جای دنیا را در اختیار دارند و پیش بینی می کنم که این تعداد افزایش پیدا کند. اشتباه نکنید، فقط درباره کشور هند و چین صحبت نمی کنم. چرا همکار تحلیل گر کسب و کار بعدی شما از انگلستان، نیوزیلند، یا اوکراین نباشد؟ با وجود اینکه شرکت شما در دمینوس فعال است، چرا تحلیل گر کسب و کار بعدی تیم شما از لس آنجلس نباشد؟
  2. محدودیت زمانی: با وجود تفاوت زمانی بسیار زیاد بین دو کشور، چگونه می­توانید به عنوان تحلیل گر کسب و کار از کشور نیوزیلند باشید و با شرکتی همکاری کنید که سهامدارانش در امریکا حضور دارند؟ نگران نباشید، تا آنجایی که یادم می آید پدرم همیشه شبها کار می­کرد. افراد زیادی حاضرند خارج از ساعتهای ۹ صبح تا ۵ عصر هم کار کنند با این شرط که با شیوه زندگی آنها متناسب باشد.
  3. محدودیت زبانی: محدودیت های زبانی هر سال کمتر و کمتر خواهد شد. هنگامیکه در مدرسه ابتدایی بودم، شروع به یادگیری زبان دوم در مقطع متوسطه کردم. در حال حاضر بچه­های من در حال یادگیری زبان اسپانیایی از سن ۵ سالگی هستند. نسل جوان ما در یک دنیای جهانی در حال رشد و آماده سازی هستند.

حالا که نقطه نظراتم را بیان کردم، می توانید از دو دیدگاه  به این واقعیت جدید نگاه کنید. شما می­توانید، این واقعیت که شما برای کار نه تنها با مردم شهر خود، بلکه سراسر جهان باید رقابت کنید را به عنوان چالش و یا یک فرصت ببینید. مهم نیست کجا هستید، می توانید برای بدست آوردن یک شغل در سرتاسر جهان اقدام کنید. صرف نظر از دیدگاه شما، راه هایی وجود دارد تا ارزشمندی خود را برای هر شرکتی به اثبات برسانید.

در مورد مهارت ها یا ویژگی های ارزشمند قبلا مطالبی را نوشته ام، بنابراین آنها را در اینجا تکرار نمی کنم. اگر پست من با عنوان “چهار ویژگی تحلیل گران بزرگ کسب و کار” را نخوانده اید به این آدرس مراجعه کنید.

برای تمرکز بر روی سایر ویژگی ها، نگاهی به مقاله دوستم هانس اکمن که از شرکت فست با عنوان “۴ Habits of Employees You Shouldn’t Wait to Promote” منتشر کرده بیاندازید. این ویژگی ها را به عادت تبدیل کنید.

اما ویژگی های شخصیتی دیگری هم وجود دارد. ممکن است ربات ها در آینده نزدیک بتوانند مشکلات را بهتر حل کنند. حتی اگر از بزرگان حرفه خود باشید ولی ندانید که با چه مشکلی روبرو هستید توان حل مشکل را نخواهید داشت. سود حل مساله ای که هیچ کس به آن اهمیتی نمی دهد چیست؟ باید تمرکز دقیق بر شفاف سازی و فهم بیشتر از مسئله یا فرصتی که تیم شما بر روی آن کار می کند داشته باشید.

سپس باید روی همکاری و ارتباطات از راه دور تمرکز کنید. در این زمینه باید خبره باشید. طی یک نظرسنجی که به تازگی توسط Meeting Professionals International انجام شده، نشان می دهد که انتظار می رود جلسات مجازی (الکترونیکی) دو برابر میزان جلسات حضوری در آینده رشد داشته باشند. برگزاری جلسات آنلاین شرکت های بزرگ و نیز جلسات انفرادی از طریق نرم­افزارهای موجود امکان­پذیر است. یکی از مهمترین نقش های شما به عنوان تحلیل گر کسب و کار، راحت تر کردن تصمیم گیری ها خواهد بود. افرادی که قرار است در تصمیم گیری به آنها کمک کنید، همیشه در کنارتان نخواهند بود.

بیایید با این مسئله روبرو شویم که موانع و محدودیت ها از بین رفته اند. فناوری باعث امکان برقراری ارتباط افراد یا یکدیگر در سراسر جهان شده است.

سازمان ها و شرکت­ها گزینه های بیشتری دارند. شخصا براحتی می توانم با دوستان و همکاران خود در انگلستان، اسپانیا، نیوزیلند، استرالیا، آفریقای جنوبی، آرژانتین و غیره ارتباط برقرار کنم. سازمان ها و شرکت ها دیگر مجبور به استخدام افرادی که در حوالی آنها زندگی می کنند نیستند. دو فاکتور کلیدی که می­بایست در ارتباطات و همکاری های از راه دور بر روی آنها تمرکز کنید وجود دارد. اول اینکه باید یاد بگیرید که چگونه با افراد در مناطق دور افتاده ارتباط برقرار کنید که این امر مستلزم تلاش و کار زیاد است. هنگامی که در دفتر کارتان هستید این اتفاق بدون برنامه ریزی رخ میدهد. همکاری را می بینید که در حال نوشیدن یک فنجان چای است و ناخودآگاه سر صحبت را باز می­کنید. کسی را در حال خوردن ناهار می بینید، کسی را در مسیر شرکت یا رفتن به جلسه کاری می بینید و می توانید با کمی تلاش با آن فرد ارتباط برقرار کنید. معمولا مجبور نیستید برای صحبت با این دسته از افراد زمانی را برنامه ریزی کنید. اما در دنیای مجازی باید دیدار های خود را برنامه ریزی کنید. در طول روز کارهای خود را سر وقت انجام دهید تا بتوانید با کسی صحبت کنید یا ایمیلی بزنید و یا حتی با کسی بصورت آنلاین چت کنید.

سپس، باید آداب و رفتار مجازی خود را بهبود ببخشید. هنگامی که با کسی رو در رو صحبت می­کنید، می توانید چیزی بخورید و یا بنویشید. اما هنگامی که این کار را پشت گوشی تلفن انجام دهید، صدایی که در طرف دیگر گوشی شنیده می شود خوش آیند نخواهد بود. اگر در هنگام تماس تلفنی غذا بخورید، مانند این است کسی که در حین جویدن شما، گوش خود را به دهان شما چسبانده است. این کار بی ادبی و کاملا ناخوشایند است. اگر هنگام نوشیدن عادت به هورت کشیدن دارید، هیچوقت هنگام صحبت تلفنی با کسی نوشیدنی مصرف نکنید. آیا تا به حال در حین صحبت با تلفن از یخچال یا آب سردکن لیون آب را پر کرده اید؟ کسی را مامور انجام این کار کنید و حتما نتیجه آن را به من بگویید. شخصا ترجیح می دهم کسی پشت گوشی تلفن غذا بخورد تا اینکه لیوان را را با آب پر کند.

فناوری به تغییر زندگی و کار شما ادامه خواهد داد. آیا نسل بعدی تحلیل گران کسب و کارها ربات ها خواهند بود؟  شاید اینطور باشد. تا آن زمان، تلاش کنید به ارزش های سازمان و شرکت خود بیافزایید، صرف نظر از اینکه کجا زندگی می کنید یا  اینکه تیم کاری شما کجا قرار دارد.

(نویسنده: Kupe Kupersmith، July 27, 2016) -منبع: https://www.batimes.com/kupe-kupersmith/your-next-business-analyst-will-be-a-robot.html

اشتراك گذاری نوشته

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *