نقش تحلیلگر کسب و کار در کسب و کار های نوپا

نقش تحلیلگر کسب و کار در کسب و کار های نوپا

چند وقت پيش يك نفر از من سوال جالبي پرسيد: او ميخواست نقش تحليلگر کسب و کار را در کسب و کار نوپا (Startup) پيدا كند و من اينگونه پاسخ دادم:

داشتن فرصت براي شروع يك کسب و کار جديد ميتواند جالب به نظر برسد مخصوصا زمانیکه شما فرصتي براي تدوین و طراحی فرایندهای اصلی کسب و کار رو از ابتدا پيدا ميكنيد. در این نوشته به نقش تحلیلگر کسب و کار در کسب و کار های نوپا خواهیم پرداخت. پس با ما تا آخر همراه باشید.

بهترين راه براي شروع، شناسايي اهداف اصلی کسب و کار و همچنين تهیه يك برنامه اجرایی (Action_Plan) براي دستيابي به اين أهداف است.

موارد اصلي و كليدي اي كه بايد در بتدای کسب و کار نظر گرفته شوند عبارتند از:

·  نيازهاي اصلي تجارت چيست؟ شما بايد مشكلات و فرصت هايي كه ممكن است با آنها مواجه شويد را شناسايي كنيد و بهترين راه برأي حل اين مشكلات را پيدا كنيد.

· مشتریان شما چه کسانی هستند؟ و چه نیازهایی دارند؟

· چه راهکاری (محصول یا خدمات) برای پاسخ به نیاز مشتری دارید؟ آیا راهکار شما قابل اجرا هست؟

اين سؤالات اوليه قبل از اقدام به شروع کسب و کار بايد پاسخ داده شوند.

 چه چيزي کسب و کار نوپا (Startup) را از ديگر كمپاني ها متمايز ميكند؟

برأي پاسخ به اين سوْال بايد بدانيد كه کسب و کار نوپا (Startup) دقيقا چيست. نظرات مختلفی برای تعریف آن وجود دارد:

بر طبق نظر Neil Blumenthal confounder co-CEO of Warby Parker  استارتآپ يك كمپاني است جهت حل يك مشكل، كه راه حل آن مشکل دقیقا مشخص نيست، فعاليت ميكند.

از طرفي ديگر، Steve Blank  استارتآپ را به عنوان يك سازمان تشكيل شده برأي جستجوي يك مدل تجاري قابل تكرار و توسعه پذیر (قابل رشد) تعريف ميكند.

ديگران استارتآپ را  به عنوان راهي در إصلاح خطاهاي نظريه هاي موجود و شناسايي نقاط ضعف ميدانند.

چيزي كه به نظر ميرسد در تمام تعاريف مشترك هست، اين است كه استارتآپ در حالت “نمو پيدا كردن” است.

صرف نظر از اينكه كدام تعريف را براي يك استارتآپ بيان ميكنيد، در مقايسه با ديگر كمپاني هاي تاسيس شده، كار كردن به عنوان يك تحلیلگر کسب و کار در یک استارتآپ دارای چالشهايي است.

نقش تحلیلگر کسب و کار

TAB (The Alternative Board) جلسه ايست كه به صاحبان کسب و کار کمک میکنه تا شناخت دقیقتر و واضح تری نسبت به کسب و کارشون داشته باشند. بعد از بررسي روي تقريبا ٣٠٠ نفر از صاحبان کسب و کار، در نهايت با ٥ تهديد عمده روبرو شدند. (اين مقاله در ارتباط با دوتاي آنهاست):

١. تقاضاي کم (کسادی بازار): هيچ تجارتي بدون مشتريهايش موفق نميشود. ٣٧٪  از بررسي ها ، تقاضاي کم رو بحراني جدي در کسب و کار دانستند.

چگونه يك تحليلگر کسب و کار ميتواند مؤثر واقع شود؟

يك تحليلگر کسب و کار ميتواند بهترين راه (استراتژی) براي ورود به بازار را شناسايي كند.

ورود يك تحليلگر کسب و کار در أوايل كار، به شما کمک میکند که تا با مطالعه درباره مشتريان نيازهاي بازار را دقيقا شناسایی کند و به شما گوید که چگونه محصول (کالا یا خدمات) خود را بر اساس نیازهای مشتری طراحی کند.

داشتن يك تحلیگر کسب و کار در استارتآپ به آنها در رسیدن به شاخص محصول-بازار (Product_Market fit) کمک میکند. شاخص محصول-بازار امري ضروري در موفقيت کسب و کار ها است.

لزوما محصولات جديد هميشه موفق نخواهند شد. يك تحلیلگر کسب و کار  بايد أورده شود تا تشخيص دهد كه چه بازبيني هايي بايد انجام شود و چه تبادل نظرهايي روي اجرايشان بايد وجود داشته باشد تا در نهايت منجر به إفزايش تقاضا (افزایش فروش) شود.

٢. رقابت:٢٢٪ از بررسي ها رقابت را به عنوان يك تهديد عمده شناسايي كرد.

يك تحليل گر کسب و کار چگونه ميتواند مؤثر واقع شود؟

يك تحليل گر کسب و کار ميتواند استارتآپ را با در نظر گرفتن دو عامل حمايت كند ١. شناخت بازاري كه کسب وکار قرار است در ان به عملی شود و ٢. شناسايي خدمات منحصربه فردي كه Startup  ميتواند آن را اتخاذ كند.

نقش تحلیلگر کسب و کار

وقتي براي يك Startup كار ميكنيد چه انتظاراتي ميتوانييد داشته باشيد ؟

به طور كلي Startup داراي منابع كمتر و فرايندهاي قابل تكرار كمتري است.

یکی دیگر از جاهایی که تحلیلگران کسب و کار ميتوانند در ان بدرخشند، در تجارب مشتريان و توسعه محصول پايدار است.

تحليلگر کسب و کار يا كسي كه در يك Startup كار ميكند شايد نه تنها نقش خود بلكه ديگر نقشها را هم ايفا كند مثل مدير پروژه، مدير توليد، ازمونگر و غيره

قابل توجه است كسي كه كار تحليل کسب و کار را انجام ميدهد ممكن است عنوان شغلي “تحليلگر کسب و کار ” را نداشته باشد.

ترجمه: مسیح جوادی
منبع:  businessanalystlearnings.com

اشتراك گذاری نوشته

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *